close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ירושלמי- כח הדיבור

הרב ישי וויצמןכח שבט, תשפא10/02/2021
פרק ג מתוך הספר אורו של התלמוד הירושלמי
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

נקודה מאירה על כוחו של הדיבור בתלמוד הירושלמי לעומת הבללי...

תגיות:
"לֹא? אִ?ישׁ דְּבָרִ?ים אָנֹ?כִי"
בהרבה עניינים בגמרא מצאנו שכאשר יש הסכמה בדיבור על איזה דבר, נותנים לזה תוקף ע"י קנין סודר. כגון בחתונה, הבעל מתחייב לאשתו בחיובי הכתובה, ועושה קנין, המתבצע על ידי הגבהת איזה כלי.

קנין זה שכיח מאוד בתלמוד הבבלי, אבל בתלמוד הירושלמי הוא לא מוזכר כלל.

מה משמעות הדבר?
בבבלי, כאשר יש הסכמה באיזה ענין על ידי דיבור, נותנים לזה תוקף על ידי מעשה קנין.

בתלמוד הירושלמי אין צורך בזה, כיון שיש הבדל בין ארץ ישראל לגלות בענין הדיבור. הזוה"ק אומר (ב כה) שהדיבור היה
בגלות, ולכן דיבורו של משה היה סתום, עד שניתנה תורה לישראל, והענין נפתח. הרב קוק אומר ש"בחוץ לארץ אין מתגלה כי אם הערך של המעשה, ובא"י הערך של הדיבור".

לכן בחו"ל הדיבור אינו בתוקפו, והוא זקוק למעשה כדי לחול. רק בארץ ישראל מתגלה ערך הדיבור, ולכן הוא לא זקוק למעשה כדי לקבל את ערכו.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה